Hörnefors visar vägen

Några mil söder om Umeå huserar den återvinningscentral som var först ut med att skylta om med de nya symbolerna. Den 4 juli återinvigdes Hörnefors efter en ombyggnad med en ny färgglad vägledning. Engagerade medarbetare har bidragit till att det fungerat fint från start.

– Det är ett väldigt användarvänligt system med tydlig och enhetlig design, bra benämningar och trevliga färger. När en hel återvinningscentral är omskyltad blir det riktigt färgglatt, säger Elin Bäckman, kommunikatör på Vakin, det regionala avfallsbolaget.

Det nationella skyltsystemet är efterlängtat. Men det har krävts en hel del tankearbete för att anpassa det till de egna behoven. Det gällde exempelvis containern som samlat in intert material som sten och betong, men också glas, porslin och kakel.

– Här har vi fått bra support från Gullers [kommunikationsbyrån] och från Avfall Sverige. Det slutade med att vi kombinerade en skylt, ”Ej återvinningsbart”, med en där alla fraktioner fanns uppräknade med sina respektive pictogram.

Att Vakin har tillgång till en egen resurs för design har definitivt underlättat arbetet, menar Elin Bäckman.

Hittills har förändringen fungerat bra.

– Det är en vanesak hur symbolen ser ut. ”Brännbart” heter exempelvis nu ”Energiåtervinning”, det måste man vänja sig vid, men kunderna lär sig och de uppskattar att det är tydligt och snyggt.

Att skyltarna vägleder rätt är extra viktigt på Hörnefors, eftersom den delvis kommer att vara bemanningsfri, med självservice för kunder som fått en utbildning. Men Elin Bäckman är övertygad om att det kommer att fungera fint, liksom det dagliga arbetet vid återvinningscentralen.

– En framgångsfaktor var att vi tidigt tog med medarbetare från återvinningscentralen och skyltleverantören och gjorde platsbesök; vi vandrade runt och tog bilder. Det finns väldigt mycket praktiskt att tänka på som man inte kan föreställa sig när man sitter på kontoret. Traktorer skulle kunna köra runt utan att krocka med skyltarna, de ska vara synliga för kunderna men inte vara i vägen när de ska slänga, de ska kunna bultas fast och inte skadas av snöröjning eller transport av containrar.

Ett tips är att passa på att byta alla skyltar samtidigt, även de som anger öppettider eller översiktskartan över återvinningscentralen, då blir det enhetligt och snyggt.

Mindre förändringar kommer säkert att ske efter hand, men helt allomfattande kan ett skyltsystem aldrig bli, menar Elin Bäckman.

– Alla som kommer har unika lass. Det är svårt att täcka upp allt på en skylt som kunderna kan tänkas komma med – från badkar till älghorn – det finns alltid frågetecken.

Ändå tror hon att vi kommer att kunna se ökad återvinning framöver.

– Vi tar fram ett antal standardskyltar som vi erbjuder till fastighetsägarnas soprum. Om symbolerna sedan också finns på förpackningarna blir det väldigt enkelt för konsumenter att sortera rätt, säger Elin Bäckman.